FAQ - udlejer

 
Ønsker du at udleje din bolig hos Unikbolig, har du med sikkerhed en masse spørgsmål, du gerne vil have svar på. Nedenfor finder du de spørgsmål, som kommende udlejere oftest stiller os. Har du brug for yderligere uddybning, eller kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os.
 

Økonomiske spørgsmål


Er Unikbolig´s salær samt ydelser ekskl. moms?
Ja, alle beløb på kommissionsaftalen er ekskl. moms.


Hvor meget opkræver Unikbolig i depositum?
Unikbolig opkræver 3 måneders depositum fra lejer. Herud over opkræves der mellem 1-3 måneders forudbetalt leje, efter aftale med udlejer.


Hvor indbetaler lejeren depositum og forudbetalt leje?
Lejer indbetaler altid depositum og forudbetalt leje til Unikbolig. Såfremt du ikke har en administrationsordning viderefører vi beløbet til dig. 


Kan Unikbolig rådgive i henhold til skattemæssige forhold ved udlejning?
Vi vil altid anbefale at man tager kontakt til revisor, eller skat direkte, med hensyn til de skattemæssige regler for udlejning.


Hvad omfatter markedsføringsbidraget? 
Markedsføringsbidraget dækker eksponering af din bolig på vores hjemmeside, med mange månedligt besøgende. Ligeledes eksponeres din bolig på mange andre internettjenester, herunder boligportalen, lejebolig.dk etc.



Kommissionsaftale og lejekontrakt


Må vi selv finde en lejer i perioden kommissionsaftalen løber?
Som udlejer har man naturligvis ret til selv at finde en lejer mens kommissionsaftalen løber, men Unikbolig vil stadig være berettiget til fuldt salær. Vi vil af samme grund naturligvis forestå kontraktforhandling og udformning etc. hvis man ønsker dette.


Kan jeg sælge min bolig sideløbende med kommissionsaftalen med Unikbolig?
Hos Unikbolig kan man spille på flere heste, så ønsker man at afprøve markedet for salg og udlejning samtidig, kan vi sagtens klar det - og man betaler naturligvis kun salær for den opfyldte ydelse. Ring og lad os få en snak om mulighederne.


Hvilken form for opsigelse har vi som udlejer i lejekontrakten, hvis vi nu gerne vil opsige denne før tid?
Lejemålet er altid uopsigeligt fra udlejers side i udlejningsperioden. Dette er overensstemmelse med dansk lejelov.


Lejere og fremvisninger


Hvilke typer af lejere har Unikbolig?
Vi har typisk mange virksomhedskunder, eller såkaldte expats, der kommer til Danmark for at arbejde i forskellige større virksomheder. Vi udlejer også til almindelige danske familier, par eller singler såfremt de vurderes til at kunne være gode og stabile lejere. 


Hvor mange sæt nøgler skal Unikbolig modtage til fremvisninger?
Vi skal altid have et sæt nøgler til rådighed.


Er det en fordel at jeg som udlejer er hjemme ved fremvisninger?
Som udgangspunkt anbefaler vi ikke dette. Vi har normalt den bedste mulighed for at udleje din bolig, hvis kunden, sammen med Unikbolig, får lov at danne sig sine egne indtryk.


Hvor lang tid før vi flytter, skal vi i gang med udlejningsprocessen?
Jo længere tid vi har til at finde en lejer, jo større mulighed for rettidig udlejning vil der selvfølgelig være, men generelt anbefaler vi, at man igangsætter fremvisninger 3 mdr. før man ønsker at den nye lejer skal flytte ind. Dog er det er ikke unaturligt, at fremvisninger med interesserede lejere først påbegyndes 4 uger før indflytningsdato.


Hvor lang tid skal jeg forvente, at det vil tage, at udleje min bolig? 
Liggetiden for udlejningsboliger afhænger af sæson, stand af bolig, område etc. Typisk er ligger denne dog på mellem 4-8 uger.



Boligen og boligoplysninger

Skal jeg oplyse forbrugsomkostninger for min bolig?
Ja, denne information er meget vigtigt for dine potentielle lejere.


Sørger Unikbolig for fotos af ejendommen?
Ja, dette er inkluderet i Unikbolig grundsalær og vi sørger altid for billeder af boligen.


Hvilke dokumenter skal vi aflevere når vi igangsætter sagen?
I skal aflevere diverse informationer der kan være brugbare ved fremvisninger, da dette højner muligheden for udlejning samt en hurtigere udformning af kontrakten. Ved tvivl – spørg da Unikbolig.


Skal lejemålet være professionelt rengjort inden den nye lejer flytter ind?
Vi anbefaler altid at man får boligen professionelt rengjort inden lejer flytter ind, da man således som udlejer kan kræve det tilbageleveret i samme stand.